L’algorisme de l’Univers em porta a unir tots tres en aquest article.
Jimmy Jairala és director del programa Un Café con JJ, periodista i polític equatorià. Va exercir com a prefecte de la província del Guayas des de 2009 fins al 19 de desembre de 2018. Prové d’una família de migrants libanesos.
Com deia, tots tres toquen el punt incòmode de dir les coses pel seu nom arriscant-se a ser catalogats d’algun d’aquests adjectius de moda acabats en-ista o -fòbic/a.
Jairala diu també que “dissentir, no és conspirar” i en aquest altre vídeo, defensa la immigració que durant anys ha entrat als Estats Units i ara Trump vol fer fora, sense distingir qui treballa pel país, encara que sigui sense papers. Adverteix que les seves paraules no són una crida a l’anarquia migratòria, entén la llei, però diu que hi ha maneres humanitàries d’aplicar-la, sense trepitjar la dignitat humana.
Finalment, anem al responsable del títol d’aquest article. En Xitxo, que en explicar el significat de la paraula “fal·làcia“, fa una incursió inevitable en la moral i ètica humanes. L’anàlisi d’aquest mot li
L’exemple que utilitza és de caràcter lingüístic: “Bueno, vale, está mal que te prohiban hablar y escribir en tu lengua, pero tambén está mal imponerla”. Amb això fan veure que entenen la situació i que es posicionen a l’equidistància, com si les dues llengües ocupessin el mateix lloc social, quan en realitat, la llengua que s’imposa, mai pot ser la natural, sinó la que ve de fora. És a dir, no acaben de veure que parlar i escriure en català als llocs on és idioma propi, és el normal, i el que s’imposa és el castellà. Ho posaré en majúscules:
NO ES POT IMPOSAR UNA LLENGUA QUE ÉS PRÒPIA.
La falsa equidistància és, en aparença, una posició de prudència o neutralitat i aquí van tres més d’exemples:
- Dir que hi ha d’haver llibertat d’expressió per al nazisme o que els extrems són igual de
dolents: tant els feixistes com els qui lluiten contra el feixisme, és falsa equidistància, perquè equiparar feixisme (supressió de llibertats, violència política) amb l’antifeixisme (defensa dels drets i llibertats), és un paral·lelisme imaginari. No són dos “extrems” comparables, sinó opressor i resistència. Però la policia en manifestacions de feixistes i antifeixistes, a qui defensa? - Amb el canvi climàtic, els científics no es posen d’acord. Fals: el consens supera el 97%. La falsa equidistància aquí, és donar el mateix pes a la minoria negacionista mal informada, que a la comunitat científica.
- Equiparació de la violència masclista amb la violència domèstica en general. És
una actitud que ignora el biaix de gènere.
La falsa equidistància pretén posar en una balança equilibrada conceptes o situacions que venen d’una asimetria real, entre veritat i mentida, entre opressor i oprimit, entre evidència i creença.
No és el mateix parlar d’enriquiment cultural (aportació de noves llengües, gastronomia, tradicions) que de dissolució de la cultura pròpia. Per tant, s’ha d’anar amb compte quan es posen els dos conceptes a la mateixa balança. La falta de polítiques d’integració i d’inversió en cohesió social, promou els guetos, i això alimenta la percepció de “superposició nociva” més que no pas la immigració en si mateixa.
Acabo fent-vos una pregunta. Creieu que Jimmy Jairala està utilitzant la falsa equidistància?